Inddragelse af lokalmiljøet

Afdelingerne benytter nærmiljøet og de naturområder de er beliggende i.

Op til jul er alle afdelinger med til at tænde lys i juletræet på kasernen. Her spiller Prinsens livregiment mens vi danser om juletræ og julemanden kommer forbi. Derefter inviteres vi ind til hygge med æbleskiver og pebernødder.

Hedemarken tager på ture til plantagen, hvor vi bl.a. bygger huler og udfordres af den ujævne skovbund. Vi tager til det grønne område, med shelter, bag Ådalskolen samt området bag Brårupparken. Vi cykler og går ture ned på engen, hvor vi kigger på heste, køer og får. Vi går ture til de små lokale legepladser, vi spiller bold og løber stærkt på boldbanerne ved SIK. I december er vi inviteret i Egeris kirke til “Børnejulegudstjeneste”.

Rønbjerg går ture til Flyndersø og ser og følger naturens gang i de forskellige årstider. Vi laver motoriske aktiviteter i hallen og leger på den bagvedliggende legeplads. Vi har samarbejde med byens øvrige foreninger, f.eks. borgerforeningen, hvor vi laver heksen til Sankthansbålet. Hver måned går vi tur med trækvognen og tømmer byens skraldespande, hvorefter børnene er med til at sortere affaldet. Op til jul er vi på besøg i kirken, hvor præsten holder julegudstjeneste for børnene. Vi har samarbejde med byens spejdere, hvor vi låner deres område. Her bygger vi bl.a. huler og holder Sankthansfest. Førskolegruppen har en overnatning i shelter. Det en del af deres afslutning på deres børnehavetid.

I Hvidbjerg går vi ture i nærmiljøet, bl.a. til den gamle grusgrav, hvor vi bygger huler, klatrer i træer, løber op og ned ad bakkerne. Vi følger med i naturens gang. Op til jul er vi på besøg i kirken, hvor præsten holder

julegudstjeneste for børnene. Vi besøger en lille gård, hvor vi kigger på dyrene. Vi pakker madpakker og går til spejderhytten, hvor der laves bål og bygges huler. Vi samarbejder med borgerforeningen, hvor vi laver heksen til Sankthansbålet.

Der ud over er alle børnehave børn med i ”biografklubben” og ser film i bio i KCS.

De ældste børn i alle tre huse ser 3 teater forestillinger i løbet af vinteren i Skive teater.

Vi besøger Brokholm, med flere grupper hvert år.

I 2023 samarbejdede vi med Formkon om et stykke jord som vi hjalp med at så blomster på, for at styrke biodiversiteten.