Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo
Mobil menu

Børnefællesskaber

HVAD SIGER LOVEN? 

▪ Al leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale fastsætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, hvor alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til. I dagtilbuddenes hverdag skal der være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skaber rum til alle, nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. Det er det pædagogiske personales og ledelsens opgave at skabe en balance mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet. 

Dagtilbudslovens § 8, stk. 2

Børne fællesskaber er vigtige i forhold til al leg, dannelse og læring. Det er igennem relationer og venskaber at barnet oplever at være en del af et fællesskab, hvor det kan blive respekteret og lyttet til. Børnefællesskabet er med til at styrke børnenes selvværd. Nogle børn har svært ved at komme ind i de sociale fællesskaber og her er det de voksne, der må skabe rammerne og understøtte børnenes deltagelse ind i de sociale fællesskaber. 

Vi har alle behov for at indgå i fællesskaber og styrkes ved følelsen af, at der er brug for os. De voksne har ansvaret for, at konstruere fællesskaber som alle børn kan deltage i.

Eksempel:

Hvis to børn sidder og leger med biler, ved garagen, på stuen, og et tredje barn sidder, meget iagttagende og kigger på, kan den voksne enten finde et køretøj til det iagttagende barn og hjælpe det med i legen. Når barnet er blevet en del af legen, kan den voksne blive i nærheden af legen, så man derved kan være understøttende og hjælpe barnet ind i legen igen, hvis legen går i stå.