Børn i udsatte positioner

Alle børn skal udfordres og opnå mestring i lege og aktiviteter.

Vi arbejder ud fra barnets zone for nærmeste udvikling. Med udgangspunkt i det enkelte barns, arbejdes der differentieret i forhold til, hvilke forventninger og krav der stilles til barnet, så barnet  oplever at kunne mestre det.

Det pædagogiske personale er i den daglige praksis tæt på barnet, så vi ved hjælp af guidning kan hjælpe barnet til at mestre de daglige aktiviteter, som for eksempel at tage tøj på eller indgå i en leg.

Med udgangspunkt i det enkelte barns udfordringer tilrettelægges der en individuel handleplan, som der arbejdes med i det store fællesskab. For enkelte børn i udsatte positioner arbejdes der i mindre grupper, hvor barnet i en kort periode er væk fra basisgruppen. I de mindre grupper arbejder det pædagogiske personale med barnets specifikke udfordring. For eksempel laver vi mindre sproggrupper, hvor barnet får specifik sprogstimuleringsammen med andre børn, med samme udfordringer.

Vi har stort fokus på at ALLE børn skal indgå i børnefællesskaber og at det er de voksne der har ansvaret der for.

For at børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes er der et tæt samarbejde med forældrene om det enkelte barns udfordringer. Hvis udfordringen kræver ekstra faglig sparring, kan samarbejdet udvides med andre faggrupper, som for eksempel PPR, socialrådgiver og sundhedsplejen. Til at dokumentere den tværfaglige samarbejde anvender vi “TVÆRS”.