Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo
Mobil menu

Fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø

Fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø

HVAD SIGER LOVEN?

 ▪ Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer.

 ▪ Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed. 

Dagtilbudslovens § 8, stk. 7

 I det pædagogiske arbejde er det vores hensigt at indrette rummene således, at børnene har mulighed for alderssvarende udvikling. Her kan fokusset været på det børnegruppen er optaget af. Det kunne f.eks. være købmand, vilde lege, bygge med Lego osv. Vi er optaget af at indrette ”rum” i rummene som understøtter og inspirerer børnenes leg. 

Børnenes kreative udtryk forsøger vi at styrke ved at have fokus på alsidig kulturel og skabende kreativitet. Børnene har mulighed for at se deres færdige resultater da de er synliggjort rundt om i Børnehusene. F.eks. Fastelavn - her pynter fastelavnstønden på stuen sammen med katte, masker og fastelavnsris. 

I det pædagogiske arbejde vil vi gerne give børnene mulighed for at udtrykke sig på forskellige måder f.eks. gennem sang, teater, leg og forskellige kreative aktiviteter. 

Vi forsøger at gøre børnenes omgivelser så inspirerende som muligt, så det kalder på børnenes - lyst til udfoldelse, -deres fantasi og mulighed for fordybelse i små legegrupper. 

Vi inddrager børnenes egne perspektiver på deres læringsmiljø, f.eks. Ved at spørge børnene til råds, når vi udsmykker væggene og hvilket legetøj de gerne vil lege med. 

Vi har brugt ”Børnetermometeret” til at lave en Børnemiljø vurdering, så vi kunne få børnenes stemme med i beslutninger i vores hverdag.